Vitajte na stránke nášho ateliéru.
Máme 2 voľné miesta pre letný semester.
Kontaktovať nás môžete na: lubica.vitkova@stuba.sk, zuzana.suchankova@stuba.sk
GLOCAL – globálne zmeny v lokálnych súvislostiach
Vertikálny ateliér GLOCAL je zameraný na prepojenie urbanistickej a architektonickej tvorby, praxe a výskumu na lokálnej a globálnej úrovni. Preverovanie lokálnych tém s relevantnými trendmi v zahraničí v súčinnosti s odborníkmi z praxe.
Hlavné ciele ateliéru
- transformácia miest a regiónov
- eliminácia konfliktov v priestorovej štruktúre mesta
- recyklácia budov a území
- využitie potenciálu a kreatívne spracovanie nábrežia rieky
- návrh aktuálnych funkcií pre voľnočasové aktivity
Metodický prístup k výučbe
- Koncepcia ateliéru je založená na spolupráci študentov bakalárskeho aj inžinierskeho stupňa, pričom cieľom je dosiahnuť kreatívny dialóg a s pomocou pedagógov aj odborníkov z praxe nájsť riešenie pre zvolené územie od urbanizmu po objekt. Vertikálny ateliér ponúkne priestor pre vedenie študentov k tvorbe v tíme aj individuálne.
- Dôraz je kladený na odôvodnenie vlastných myšlienok ako aj na zrozumiteľné prezentovanie nadobudnutých vedomostí a návrhu ako grafické tak aj verbálne /aj v cudzom jazyku/.
- Cieľom je návrh prezentovať aj verejne v diskusii so zástupcami samospráv, či obstarávateľmi.
Témy pre letný semester 2025 - objekty pre bývanie a výučbu
Dve medzinárodné súťaže, ktoré sa dotýkajú spomínanej témy - bývanie pre študentov a učiteľov a samotné priestory na výučbu:
1. Multi Comfort Student Contest - SAINT-GOBAIN 2025
2. Kashitu School Competition - INSPIRELI AWARDS 2024/2025
1. MULTI COMFORT STUDENT CONTEST - SAINT-GOBAIN 2025
Úlohou 20. ročníka medzinárodnej študentskej súťaže organizovanej skupinou Saint-Gobain v úzkej spolupráci s mestom Villefontaine, Grands Ateliers, dedinou Chimilin, Francúzskym národným zhromaždením, Alianciou HQE-GBC je:
- navrhnúť obytnú zónu (navštevujúci študenti a profesori) v oblasti neďaleko Grands Ateliers,
- renovácia budovy starej školy v dedine Chimilin na viacúčelovú budovu pre miestne združenia a organizácie.

Grand Ateliers
Tímy budú mať dve úlohy:
navrhnúť novostavbu na bývanie pre študentov a učiteľov a
navrhnúť len objem a distribúciu pre iné využitie budov alebo služieb (skleníky, zeleninové záhrady, služby zajtrajška).
Navrhovaná budova bude slúžiť ako rezidencia pre hosťujúcich študentov a profesorov pre Les Grands Ateliers a Compagnons de France.

https://maps.app.goo.gl/KAMUzNGdR4bY1sjp6
Dedina Chimilin
Tímy majú za úlohu zrekonštruovať budovu a jej vnútorný priestor na multifunkčný priestor, kde ho môžu počas roka využívať rôzne združenia.


Cieľom súťaže je navrhnúť strednú školu v Zambii, ktorá zohľadní miestne podmienky a charakter.
Viac informácií k téme: https://www.inspireli.com/kashitu

Tešíme sa na vás.
Kontakt: lubica.vitkova@stuba.sk, zuzana.suchankova@stuba.sk
Naši absolventi:
Zoznam študentov akademický rok 2023/2024:
Arnold Adam, Bábics Tamás, Beták Pavel, Bortelová Karolína, Burda Lukáš, Hulecová Zuzana, Illéšová Andrea, Jadrná Nina, Pamulová Dominika, Plaštiaková Diana, Šoóšová Vladimíra, Harčarufková Zuzana, Vatehová Veronika, Alexandra Očková, Tereza Pádejová
Ateliérové práce - Zima 2024
Témy pre 4. ročník bakalárskeho štúdia a 1. a 2. ročník inžinierskeho štúdia: PREPOJENÉ MESTO VA je zameraný na riešenie rozvojových lokalít Bratislavy vo väzbe na železničnú sieť a na existujúce a potencionálne železničné stanice. Cieľom je overiť potenciál rozvoja vybraných lokalít v kontexte udržateľného mesta. Dobre prepojené mesto a rozmanitá urbánna štruktúra vytvára s kvalitnými väzbami na udržateľnú dopravu, existujúcu zástavbu a krajinu je predpokladom udržateľného rozvoja. Téma bude riešená v súčinnosti s MIB-om (overovanie rôznych strtégii rozvoja) a v kontexte globálnych tém a overovaná na lokálnych územiach od celomestskej mierky, cez urbanisticko-architektonické riešenie po architektúru. Bc. štúdium: 4. ročník: Ateliér navrhovania VII - bude zameraný na riešenie celkovej koncepcie jednej vybranej lokality s architektonickým výstupom signifikantného objektu pre dané územie (napr. železničná stanica, polyfunkčný objekt a iné) Inžinierske štúdium: 1. ročník Ing.: Ateliér I - bude zameraný na riešenie celkovej koncepcie jednej vybranej lokality v synergii s rozvojom ostatných území 2. ročník Ing. A: Ateliér III Architektúra - bude zameraný na riešenie celkovej koncepcie jednej vybranej lokality s architektonickým výstupom súboru objektov pre dané územie 2. ročník Ing. U: Ateliér III Urbanizmus - bude zameraný na riešenie celkovej koncepcie všetkých troch uvedených lokalít v zmysle koncepcie mesta krátkych ciest, ekologickej udržateľnosti a zmeny klímy SÚŤAŽ INSPIRELI - KASHITU SCHOOL COMPETITION Cieľom súťaže je navrhnúť strednú školu v Zambii, ktorá zohľadní miestne podmienky a charakter. Téma je vhodná pre 4. ročník Bc Ateliér VII a 2. ročník Ing. Ateliér III A Viac informácií k téme: https://www.inspireli.com/kashitu Lokalita: https://www.google.com/maps/d/u/0/viewer?mid=1zpPdYORHPcPwSjN3z11LbGFjTRPc32k&ll=-13.540545386233651%2C31.097726286744553&z=7
Ateliérové práce - Zima 2022-23
V zimnom semestri sme v ateliéri Vitková/Špaček pracovali na trojici tém. Pri každej z nich sme v architektonických a urbanistických návrhoch už tradične s kládli dôraz na udržateľnosť, ekológiu a spätosť s prostredím. Nebránili sme sa ani experimentu, ideovým scenárom a neobvyklým riuešeniam. Riešené témy: Univerzitný Campus STU v Mlynskej doline Vajnory a ich rozvoj s ohľadom na kultúrne a prírodné hodnoty Prímorský resort Starigrad, Chorvátsko - Súťaž Inspirelli
Virtuálna zima 21/22: Presahy
„PRESAHY“ je výraz, ktorý nie práve často využívame v našom vyjadrovacom jazyku. V súčasnom globalizovanom svete charakterizovanom vzájomnou prepojenosťou procesov a komplexnosťou ho môžeme vnímať ako spôsob prekonania stanovenej hranice, medze, resp. spôsob ako cielene zasiahnuť niečo svojim vplyvom, mocou v priestore a čase. Presahy sú interdisciplinárne, technologické, vedecké, umelecké, generačné, ale aj duchovné, no poznáme aj presahy reálneho a virtuálneho sveta. Architektonickú a urbanistickú tvorbu chápeme ako kreatívny proces, ktorý je determinovaný množstvom faktorov - individuálnymi / spoločenskými požiadavkami, analýzou exaktných dát a prácou s nimi, technickými a technologickými inováciami, či environmentálnymi výzvami, ktoré sú komplexné a nie je možné ich chápať izolovane. Mesto a jeho stavebná substancia je priestorom, kde sa uskutočňujú kreatívne presahy (angl. creative spillovers) a prenikajú do ďalších odvetví ekonomiky, priemyslu - majú na nich pozitívne dopady a prispievajú k inováciám. Sú atraktívnym priestorom, priestorom stretávania sa, nadväzovania kontaktov a výmeny skúseností. Predstavujú inkubátory poznania, sú katalyzátormi produkcie, kapitálu, vedeckého pokroku a príležitostí.
Virtuálne leto 2020/21: Hranice (2)
Hranice sú v našom zmýšľaní často asociované v negatívnom kontexte ako niečo čo oddeľuje, znemožňuje prístup a bráni v rozvoji. Hranice však nielen rozdeľujú štáty, regióny, či komunity - súčasne ich aj prepájajú a tak priamo ovplyvňujú. Špecifickými v priestore sú prihraničné oblasti. Rozvoj cestovného ruchu, cestovanie za prácou, migrácia obyvateľstva, populačný nárast a s tým spojený rozvoj miest sú s hranicami / limitmi pevne prepojené. Hranice definujú aj individuálny priestor – kde je človek, kde je jeho intímny priestor, a kedy sa mení na verejný? Hranica v našom ponímaní všakreprezentuje pozitívny zvrat, zmenu, zlom –rozhranie, kde myšlienkovo oscilujeme. Práce študentov vertikálneho ateliéru Vitková / Špaček ponúkajú možnosť nazrieť za bežne zaužívané hranice, vybočiť z nich a hľadať možné scenáre rozvoja mestského sídla v kontexte udržateľnosti a jeho odolnosti (reziliencie) voči rôznym interným / externým vplyvom do budúcnosti.
Virtuálna zima 2020/21: Hranice
Hranice sú v našom zmýšľaní často asociované v negatívnom kontexte ako niečo čo oddeľuje, znemožňuje prístup a bráni v rozvoji. Hranice však nielen rozdeľujú štáty, regióny, či komunity - súčasne ich aj prepájajú a tak priamo ovplyvňujú. Špecifickými v priestore sú prihraničné oblasti. Rozvoj cestovného ruchu, cestovanie za prácou, migrácia obyvateľstva, populačný nárast a s tým spojený rozvoj miest sú s hranicami / limitmi pevne prepojené. Hranice definujú aj individuálny priestor – kde je človek, kde je jeho intímny priestor, a kedy sa mení na verejný? Hranica v našom ponímaní všakreprezentuje pozitívny zvrat, zmenu, zlom –rozhranie, kde myšlienkovo oscilujeme. Práce študentov vertikálneho ateliéru Vitková / Špaček ponúkajú možnosť nazrieť za bežne zaužívané hranice, vybočiť z nich a hľadať možné scenáre rozvoja mestského sídla v kontexte udržateľnosti a jeho odolnosti (reziliencie) voči rôznym interným / externým vplyvom do budúcnosti.
Bratislava 2050
...
