Charakteristika ateliéru
Filozofia vyučovania kolektívu pedagógov je založená na projektovom a interdisciplinárnom učení. Štúdio podporuje prostredie, kde študenti aktívne využívajú najnovšie technológie (AI, VR/AR, digitálne modelovacie nástroje a pod.), ako aj metodiku špekulatívneho dizajnu a kritickej tvorby.
Prostredníctvom praktického, výskumného prístupu umožňujeme študentom rozvíjať inovatívne riešenia zamerané na človeka na priesečníku umenia, dizajnu a digitálnych technológií. Cieľom štúdia je vychovávať novú generáciu kriticky mysliacich dizajnérov, ktorí sa dokážu orientovať v čoraz hybridnejšom svete, ktorí sú schopní tvorivo spoluformovať.
Uprednostňujeme štúdiové, projektom riadené vzdelávanie, kde študenti riešia výzvy skutočného sveta prostredníctvom experimentálnych metodológií dizajnu, najmä na základe rámca Metasketching. Tento prístup povzbudzuje študentov, aby prijali špekulatívne myslenie a posúvali hranice tradičných disciplín. Rozvíjame technickú plynulosť v AI: LLM ako kreatívny partner a kritický poradca, predstavujeme im lokálne riešenia, ako je LM Studio, Comfy UI a modely s otvoreným zdrojom, ako je FLUX na generovanie obrázkov. Vo vzdelávacom procese chceme experimentvať s tvorbou vlastných modelov AI, s používaním XR a kinetickými systémami (Úvod do Gravity Sketch, OpenBrush, Unreal Engine alebo Unity ako nástroje na vytváranie nápadov, nie ako nástroj na vykresľovanie). Zapájame sa do kritického diskurzu o digitálnej transformácii, spoločenskom vplyve a kreatívnej agentúre.
Naša výučba integruje stelesnenú kreativitu, využívajúc interakciu založenú na gestách, priestorovú výpočtovú techniku a senzorickú augmentáciu, aby spochybňovala konvenčné dizajnérske procesy. Vedieme študentov, aby skúmali, ako môžu vizuálne, verbálne a gestické prvky formovať kreatívne interakcie. Prototypujeme a testujeme študentské koncepty v prostrediach XR, čím podporujujeme imerzívne vzdelávacie zážitky.
Snažíme sa, aby náš konzultačný prístup podporoval zvedavosť, spoluprácu a odolnosť. Naša filozofia mentorstva je založená na podpore interdisciplinárneho skúmania, ktorá vedie študentov k syntéze poznatkov z viacerých oblastí. Poskytovanie individuálnej spätnej väzby pomáha študentom zdokonaliť ich kreatívny hlas a profesionálnu dráhu.
Špecializácie
Z troch na FAD ponúkaných oblastí špecializácie sú v rámci MX lab-u realizované práce študentov v uvedených oblastiach:
- Produktový a priemyselný dizajn so zameraním na
- dizajn automobilového interiéru
- transport dizajn
- Digitálny dizajn - so zameraním na
- Dizajn pre virtuálnu realitu - dizajn virtuálnych prostredí
- HMI design - funkčné prototypovanie používateľských rozhraní
Spolupráca - MX lab
Ateliér je súčasťou činnosti vedecko-výskumného a školiaceho pracoviska 'MX lab' [ Instagram | LinkedIn ], ktoré pôsobí na FAD STU pod touto značkou oficiálne od júna 2022. Akronym „MX“ v názve laboratória označuje “multidisciplinaritu“ (písmeno M) a „skúsenosť“ (písmeno X, z ang. “experience”). Skratka je zároveň referenciou na “zmiešanú realitu” (z ang. “mixed reality”), s ktorou pracovisko aktívne pracuje a ktorú považujeme za formotvornú pre budúcnosť inteligentných produktov a užívateľských rozhraní.
Doktorandský výskum MX lab-u, ktorý aktívne podporuje výuku vo vertikálnom ateliéri, sa v súčasnosti sústredí na [1] navrhovanie a prototypovanie používateľského zážitku a interakcie človeka s digitálnymi zariadeniami a [2] skúmanie digitálnych nástrojov dizajnérskej tvorby s cieľom inovovať proces navrhovania.
Výskum a študentské projekty MX lab-u sú realizované s finančnou podporou spoločnosti Škoda Auto, a.s. a koncernu Volkswagen AG.