InDeSIS, 2024-2025
V rámci iniciatív Erasmus+ BIP UdA usporiadala Letnú školu dizajnu InDeSIS 2025 – Inovatívny dizajn pre sociálnu inklúziu a udržateľnosť – v akademickom roku 2023/2024 a 2024/2025. Letná škola dizajnu InDeSIS zahŕňa šesť európskych inštitúcií vyššieho vzdelávania (HEI), ako aj miestne spoločnosti a organizácie a ponúka študentom možnosť získať vysokokvalitné školenia a zručnosti v oblasti nových tém dizajnu a výskumu, ktoré sa dnes považujú za relevantné, ako napríklad Dizajn pre inklúziu (DfSI) a Dizajn pre udržateľnosť (DfS). Všeobecný kultúrny rámec navrhovaný pre Letnú školu dizajnu InDeSIS je v súlade s najnovšími trendmi v štúdiu dizajnu zameranom na sociálne a environmentálne otázky a jeho cieľom je vybaviť študentov novými profesionálnymi a kultúrnymi zručnosťami. Na Letnej škole dizajnu InDeSIS budú mať študenti za úlohu navrhnúť inteligentné riešenie, ktoré preukáže vysokú kvalitu z hľadiska dizajnu zameraného na človeka, digitálnej komunikácie a výroby. Výučbový obsah zameraný na produkt aj komunikáciu bude študentom ponúkaný prostredníctvom online stretnutí vedených medzinárodnými akademikmi, ktoré poskytnú solídny základ informácií užitočných pre ateliérové aktivity. Predbežné fázy výskumu budú slúžiť ako základ pre empatický prístup k vytváraniu širokej škály riešení, ktoré sú zároveň udržateľné a sociálne inkluzívne. Inovatívne produkty pre zdravie, kreatívne komunikačné riešenia pre rozvíjajúce sa a rozvojové krajiny, využitie digitálnych artefaktov v boji proti nerovnostiam atď. sú len niektoré z potenciálnych výsledkov, ktoré môžu študenti dosiahnuť. Zúčastnené akademické inštitúcie:
- “Gabriele D’Annunzio” University of Chieti-Pescara, Italy (UdA, Lead, Academic Partner)
- Slovak University of Technology in Bratislava, Slovakia (STU, Academic Partner)
- University of Minho, Portugal (UMINHO, Academic Partner)
- University of Applied Sciences Berlin, Germany (HTW, Academic Partner)
- University of Lincoln, United Kingdom (UoL, Academic Partner)
- University of Oviedo, Spain (UNIOVI, Academic Partner)
- University of Skövde, Sweden (HiS, Academic Partner
MALAI ECO, 2024-2025
Malai Eco a Zuzana Gombošová, MA, prináša na fad stu podnet na riešenie aktuálneho problému cyrkulárnej ekonomiky v širšom kontexte práce s novým materiálom. Cieľom otvoreného zadania je hľadanie inovácie a experimentálne skúmanie málo riešenej problematiky, ktorej význam rastie s popularitou ekologických materiálov ale aj s čoraz bežnejšou formou ich využitia. Pôjde o kolaboratívnu spoločensky aktuálnu spoluprácu s praxou prostredníctvom „action centric“ metódy navrhovania. V ateliéri budeme spoločne s malai eco vyvíjať dizajn nového produktu v novom kontexte, v ktorom by sa tento materiál mohol použiť. Filozofický prístup k výrobe so sofistikovaným chápaním environmentálnej vedy a technologických procesov. Výsledkom je jedinečný produkt. Malai začal s vývojom materiálu v regióne pestovania kokosových orechov v juhoindickej kerale. Malai má svoju jedinečnú estetiku, charakter a súbor vlastností a prijímajú ho kreatívni ľudia na celom svete. Proces navrhovania podporia prostredníctvom konzultácií a workshopov externí konzultanti so skúsenosťami nie len s materiálom malai ale aj osobnou skúsenosťou z indie - ZNOVA s.r.o.- Mgr. art. Ján Telepovský a somA studio, kreativita online- Mgr. art. Eva Kubáňová, ArtD.
CTM BIKES, 2023-2025
Cieľom je hľadanie inovatívnych riešenií problémov v kontexte mestskej alebo športovej cyklistiky na základe vlastného dizajnérskeho výskumu. Slovenská značka bicyklov a bicyklových doplnkov CTM Bikes prináša na FAD STU podnet na aktuálne riešenie v širšom kontexte cyklistiky. Cieľom zámerne otvoreného zadania je hľadanie inovácie a experimentálne skúmanie stále málo riešenej problematiky, ktorej význam rastie s popularitou cyklistiky ako športu ale aj ako čoraz bežnejšej formy osobnej dopravy v mestách. Slovenská značka CTM Bikes má viac ako 25 rokov skúseností v cyklistickom priemysle premietame do bicyklov a doplnkov. Firma svoje produkty vyvíja a testuje na Slovensku, podporuje medzinárodne úspešný CTM Racing Team, ktorý pomáha pri vývoji produktov. Bližšie predstavenie značky, zadania a pravidelné konzultácie so zástupcami R&D centra značky CTM Bikes boli súčasťou semestra.
Dizajn v robotike, 2022-2025
Predmetom riešenia projektov je dizajn robotického zariadenia, jeho súčasti, prídavného zariadenia, nadstavby alebo nástroja pre diagnosticko-rehabilitačné potreby v medicíne (napríklad ultrazvukové vyšetrenie kolena, rehabilitácia dolnej končatiny, mobilná platforma pre robotické rameno) / pre potreby priemyslu (držiak pre akuskrutkovač) na platforme kolaboratívneho, silovo poddajného robotického ramena KUKA IIWA alebo nastavby pre autonómne mobilné platformy pre potreby v logistike. Ide o spoločensky aktuálnu spoluprácu s praxou prostredníctvom synergickej stratégie navrhovania FAD (Ústav dizajnu), FEI (Ústav robotiky a kybernetiky) STU a NCR (Národného centra robotiky). Obmedzením pre projekty je rešpektovanie technických špecifikácií, ako aj základnej konštrukcie robota. Výsledkom sú návrhy dizajnu zvoleného typu robotického zariadenie alebo nástroja podľa zadaného využitia zariadenia v medicínskej, priemyselnej a logistickej praxi.
Dizajnérske intervencie, 2022-2025
Témy reflektujúce preferovanú orientáciu na kooperáciu odborov Architektúra a Dizajn v rámci FAD (aktuálne ide napríklad o tematické rozšírenie renomovanej súťaže Xella, určenej doteraz len pre architektov aj o dobor dizajn v spolupráci s doc. Ing. arch. Ľ. Selcovou, PhD.). Dizajnérsko-architektonická synergická stratégia predstavuje navrhovanie v kontexte riešenia projektov zameraných na verejný priestor a definovanie nového významového typu - dizajnérske intervencie/konverzie v spoločensky perspektívnych dimenziách verejného priestoru - nezávislý, inkluzívny vstup dizajnéra solitérnym produktom, systémom, interaktívnym alebo prezentačným nástrojom do historických, súčasných alebo budúcich vrstiev prostredia na strategických miestach vo vybraných lokalitách s rešpektovaním urbanistických a konštrukčných podkladov, širších územných vzťahov, územného plánu zón, časových a priestorových analýzy. Dizajnérske intervencie - Xella (2023-2024) - Predmetom riešenia projektu boli dizajnérske intervencie v spoločensky perspektívnych dimenziách verejného priestoru Maríny v Ústí nad Labem, či Scholé Vysoké Tatry, Dizajnérske intervencie - Bratislava Dunaj (2023) - Predmetom riešenia projektu boli dizajnérske intervencie/konverzie v spoločensky perspektívnych dimenziách verejného priestoru nábrežia Dunaja v Bratislave a Dizajnérske intervencie - Bratislava Downtown "Ďalekohľad mixovanej reality" (2023) -Predmetom riešenia projektu boli dizajnérske intervencie v podobe "Ďalekohľadu mixovanej reality" v spoločensky perspektívnych dimenziách verejného priestoru novovznikajúcej časti Bratislava Downtown.
AGEVOLT, 2021-2022
Návrh nabíjacej stanice pre elektro-mobily, ktorá je svojím prevedením vhodná do rôznych mestských zástavieb z hľadiska architektonického dopadu. Nabíjacia stanica môže byť v prevedení jedno- alebo dvojnabíjačka, mala by byť vhodná tak do exteriéru ako aj interiéru (podzemné garáže). Spôsob montáže je voliteľný (stĺpikové prevedenie, nástenné alebo iné), no musí reflektovať na požiadavku realizovateľnosti (fasády historických budov a podobne). Kreatívne spracovanie dizajnu s možnosťou masového rozšírenia do priestoru (35 % parkovacích miest). Návrh musí počítať s napojením nabíjacej stanice na elektrickú prípojku káblovým vedením. To môže byť realizované zo zeme, steny alebo priamo zapracované v zemi. Napojenie elektromobilov je možné realizovať dvoma prevedeniami. A to buď inštaláciou nabíjacieho portu na nabíjacej stanici, alebo káblovo a teda vývod kábla z nabíjacej stanice o dĺžke cca 3 m priamo do vozidla. Technické vybavenie nabíjacej stanice je možné mierne modifikovať. No všeobecne platí požiadavka na vnútornú technológiu s rozmermi šírka 110 mm, výška 300 mm a hĺbka 150 mm. Obsluha nabíjacej stanice má byť veľmi intuitívna s malým grafickým popisom obsluhy. Pre ovládanie nie je nutný displej ani tlačidlá. Ovládanie je možné realizovať kompletne cez aplikáciu v smartfóne alebo prostredníctvom webového rozhrania. Nutnou požiadavkou je však umiestnenie autorizačného NFC tagu o veľkosti kreditnej kartičky. Logo spoločnosti na nabíjacej stanici nie je nutnou požiadavkou, no je vítané. Vítaná je možnosť white labeling-u.
Autentický dizajn, 2020-2024
Autentik je založený na nezávislom, Star Status Design, intelektuálnom vývoji a integrácii avantgardných hodnotových komponentov. Základom je vnímanie, ktoré sa vzájomne ovplyvňuje s myslením, aby dospeli k novému poznaniu s využitím nelineárnej autorskej „Star Status Design“ (Balaz, Rejta) metódy dizajnérskeho výskumu a dizajnérskej tvorby.
Floating Design, 2019-2022
Dizajnu plavidiel sa ateliér venuje od nadviazania spolupráce s kolegom Massimom Di Nicolantoniom z talianskej d´Annunzio University Cheti - Pescara v roku 2019. Spolupráca sa začala pozvaním členov ateliéru - Martina Baláža, ArtD., Daniela Chromeka a Erika Rejtu a Zuzany Pergerovej, ako lektorov na medzinárodný workshop "Floating Design" a pokračovala prvým zadaním v letnom semestri 2018/2019 - Medzinárodná inšpirácia - dizajn jácht, na ktorom pracovali študenti Daniel Chromek, Adriana Kmeťová a Erik Rejta. Spoluprácu potvrdilo partnerstvo Erasmus + a pokračovala návštevou zahraničných kolegov M. Di Nicolantonia a J. Legatta v Bratislave, prednáškou a workshopom "Floating Space" vrámci Teacher Erasmus +, dalšou prednáškou a workšopom M. Baláža v rámci Teacher Erasmus + v Taliansku ako aj novými semestrálnymi projektmi.
KAIPAN, 2019-2020
Kaipan Post - úxitkový elektromobil s dĺžkou cca 3m, extravagantný dizajn, excentrická, jednoduchá konštrukcia, integrovaný solárny panel, batérie v podlahe, lokalita mesto, pre krátke trasy. Kaipan Junior - športový elektrický roadster s dĺžkou cca 3m, pre vodičov do 18 rokov, extravagantný dizajn, jednoduchá konštrukcia, batérie v podlahe, pre krátke trasy, kooperácia s manufaktúrou na športové automobily Kaipan.
Inkluzívny dizajn, 2017-2025
HYPERLOOP, 2017-2018
Fakulta architektúry (FA STU) v spolupráci so súkromnou medzinárodnou spoločnosťou Hyperloop Transportation Technologies (HTT) spracovala výskum stratégií systému Hyperloop ako akademický program s cieľom nájsť viaceré riešenia dizajnu trasy, mestskej stanice a kapsule pre tento ,,piaty" spôsob dopravy. Pomocou metódy ,,Research by design" mladí architekti a dizajnéri skúmali koncepcie systému Hyperloop na prípadovej štúdii prepojenia Bratislavy a Brna. Úloha pre Bratislavu bola rozdelená do štyroch hlavných kapitol; Stratégia trasy, urbanistická stratégia, návrh stanice, dizajn kapsuly. Výsledky spolupráce priniesli viac ako 20 rôznych typov koncepčných návrhov a okrem toho podnety pre zlepšenie interdisciplinárneho výskumno-vzdelávacieho procesu na Fakulte architektúry a jej štyroch ústavov: Ústav dizajnu, Ústav urbanizmu a územného plánovania, Ústav konštrukcií v architektúre a inžinierskych stavieb a Ústav ekologickej a experimentálnej architektúry. Interakcia medzi akademickou obcou na FA STU a HTT nie je tak len pokrokom v procese vzdelávania a prípravy mladých urbanistov, architektov a dizajnérov, ale aj relevantná výskumná metóda pre budúcnosť inžinierstva a urbanistického dizajnu v oblasti mobility. Výstava výsledkov výskumu koncepcie systému Hyperloop na prípadovej štúdii Bratislava - Brno bola na Fakulte architektúry STU v rámci podujatia NOC ARCHITEKTÚRY 2018 winter edition. Výstavu organizovala Fakulta architektúry STU v Bratislave (kurátori: Ing. arch. Vladimír Hain, PhD. Bc. Ing. arch. Tomáš Hanáček, PhD., Mgr. art. Martin Baláž, ArtD.) s podporou HTT Slovakia, s.r.o.. Podujatie z verejných zdrojov podporila Nadácia Tatra Banky.
NOWY STYL, 2016-2017
Interiérový prvok, štrukturálneho charakteru, zohľadňujúci potreby moderného pracovného priestoru, súčasnej kancelárie otvoreného konceptu, členiaci interiér od konvenčného formálneho po neformálny invenčný rokovací priestor alebo súkromnú oddychovú zónu. Odvíjajúci sa od súčasných trendov v akustike, osvetlení, modularite alebo vizuálnej stimulácii. Základný konštrukčný element – lamela alebo preglejka.
Produkt dizajn, 2015-2025
Synergická stratégia, 2014-2025
„Synergická stratégia“ je založená na spoločensky aktuálnej interdisciplinárnej harmonizácii umenia a konštrukcie prostredníctvom fyzických a digitálnych technológií v univerzitnom prostredí STU. Témy reflektujúce preferovanú orientáciu univerzitného prostredia STU pre prax. Zameranie tém na synergickú stratégiu ateliéru vychádza z potreby dizajnéra zvládnuť a osvojiť si spoluprácu v procese navrhovania medzi dizajnérom a konštruktérom / architektom / elektrotechnikom alebo ďalším odborom a porozumieť ich úlohe v procese navrhovania, tak aby bol schopný vymedziť si rovnováhu medzi individualizmom dizajnérskeho zámeru a formalizmom konštrukčného riešenia.
Transport dizajn, 2013-2022
Cieľom projektov sú návrhy konceptov automobilov, pri dizajne ktorých, sa estetika interakcie samotného automobilu a ľudskej spoločnosti stáva základným kompozičným prvkom dizajnu, vytvára jedinečný vizuálny jazyk a harmonizuje formu a funkciu. Prvkom, ktorý spája tieto aspekty do nového celku, je udržateľnosť, na jednej strane spojená s materiálmi a na druhej strane so vzťahmi a procesmi, ktoré majú vplyv na spoločnosť a jej životné prostredie. S touto filozofiou prichádza otázka budúcnosti vlastníctva automobilu, či má alebo stráca zmysel v dobe, v ktorej je hodnotnejší zážitok.
Student Formula, 2013-2020
Dizajnérsky tím FAST sa zaoberal prostredníctvom kooperačno-komunikačnej stratégie, spoluprácou dizajnérov z FAD a konštruktérov zo Sjf pri navrhovaní vozidiel pre súťaže študentských tímov Shell Eco Marathom. Prvým projektom bol dizajn vozidla kategórie Futuristic Prototype pre tím FME. Ďalším projektom FAST bol dizajn vozidla kategórie Urban Concept pre súťaž Shell Eco Marathon, ktorého dizajn študenti navrhli opäť na package študentov tímu FME Racing Team zo Sjf. Stratégia spolupráce tiež zahrňala navrhy vozidiel pre Solar Challenge a Greenpower.
Dizajnérska kresba a vizuálny jazyk
Povinný predmet zabezpečovaný ateliérom. Študent sa učí samostatne tvorivo, na základe svojej umeleckej individuality zvládnuť a osvojiť si dizajnérsku kresbu, analógovú aj digitálnu, ako najspoľahlivejšiu technológiu nezávislého umeleckého bádania, ako dizajnérsky spôsob myslenia, abstrahovania, výskumu, vývoja, komunikácie a reprezentácie v najprirodzenejšej, ako aj sofistikovanej forme, v procese navrhovania. Absolvent získa vedomosti a nadobudne zručnosti nevyhnutné pre dizajnérske navrhovanie, ktoré mu umožňujú v procese tvorby definovať predstavy a nápady. Rozvíja intuitívnu umeleckú (výtvarnú) predstavivosť a tvorí si vlastný autorský výraz.