ZS 2025/2026
Téma 1. Set periférii pre hráčov počítačových hier
Riešený problém - Rozvoj herného priemyslu na základe digitálnych technológií sa už nesústreďuje iba do oblasti softvéru ale čoraz viac podporuje komfort hrania a efektívnosť ovládania softwéru pomocou rôznych periférií. Okrem kvalitných video a audio komponentov ide rôzne typy ovládačov: joisticky, herné klávesnice, volanty, súptravy throttle a pedálov, zbrane, športové náradie, ale aj herné kreslá, prípadne konzoly na periférie az po dokonalé imitovanie kinematiky v kabínach technológií alebo v scenérii. Dizajnérom sa otvára nový produktový priestor na inovatívne riešenie herného zážitku ako v súkromí, tak v špecializovaných herniach.
Metódy práce - Predpokladom úspešného riešenia je dokonalé zoznámenie sa s problematikou konkrétneho typu hier a pochopenie očakávaní hráčov, či už v individuálnom, ale i kolektívnom móde. Kvalitné inovatívne riešenie môže vzniknúť len pre konkrétne kategórie hier. Svet herných periférií je už dlhodobo orientovaný na špecializáciu. Je nevyhnutné dobre skúmať ergonómiu, inžiniersku psychológiu ovládania systémov a konkrétne prostredia, ktoré hry simulujú. Výhodné môže byť v konkrétnych prípadoch aj testovanie materiálov pre výrobu.
Očakávaný výstup - Študentstvo navrhne minimálne dve ovládacie periférie (alebo celú súpravu) pre konkrétny typ hier, ktoré zlepšia haptický, ergonomický ale aj celkový pocitový zážitok z hry, pričom zohľadnia potrebu jednoznačnosti a pohotovosti prenosu signálu od periférie do softvéru.
Rozsah spracovania - demonštrácia dizajnérskeho riešenia (fyzická/digitálna - na základe riešeného zadania), poster 707 x 1000 mm (.pdf), prezentácia projektu (.ppt / .pdf).
Téma 2. Materiály a ich kombinácie
Riešený problém - Pri navrhovaní nových produktov neraz dizajnéri siahajú po tradičných materiáloch z ktorých sú obdobné produkty vyrábané celé desaťročia. Opakom je aplikácia nových materiálov za každú cenu. V oboch prípadoch nemusí ísť o optimálne riešenie reagujúce na nové výzvy ako recyklácia, antialergické vlastnosti, znížená energitická náročnosť pri výrobe alebo dopyt po širokej customizácií s možnosťou efektívnych reakcií na zákaznícke podnety (prispôsobovanie na mieste…). Schodnou cestou je skôr materiálová kombinácia a to jednak inovatívnych materiálov, ale aj nových a tradičných materiálov, alebo nepoužívané prekvapivé kombinácie tradičných materiálov.
Metódy práce - Predpokladom úspešného riešenia je výskum a testy v oblasti výroby a používania navrhovaného produktu. Dôvody využívania konkrétnych výrobných polotovarov v danom type produktov historicky i dnes. Ďalej materialové alternatívy z jestvujúcich a inovatívnych polotovarov. Komparácia vlastností, ceny a zlepšenia úžitkových parametrov navrhovaného produktu pri využití rôznej materiálovej kombinácie.
Očakávaný výstup - Študentstvo vytvorí úžitkový produkt z materiálovej kombinácie minimálne dvoch materiálov, tak aby kombinácia navzájom logicky vyvažovala výhody a nevýhody každého z nich a prinášala uživateľský konfort s primeraným vplyvom na ochranu zdravia, ale i ochranu životného prostredia a udržateľnosť. Neznamená to však bezdôvodné aplikácie inovatívnych polotovarov s ktorými ešte nie sú ani uživateľské, ani výrobné skúsenosti, prípadne sú zatiaľ neekonomické. Dobre hodnotené môžu byť aj tradičné materiály v prekvapivej a účelnej kombinácii.
Rozsah spracovania - demonštrácia dizajnérskeho riešenia (fyzická/digitálna - na základe riešeného zadania), poster 707 x 1000 mm (.pdf), prezentácia projektu (.ppt / .pdf).
Téma 3. Kultúrna intervencia - cestovný set pre japonský čajový obrad
Riešený problém - Téma je iniciovaná japonským architektom Akiom Sassa, ktorý pôsobí na Ecole Darchitecture v Štrasburgu. Súvisí tiež s workshopom Putovná čajovňa, ktorý sa uskutoční vo februári 2026 na FAD v rámci Noci architektúry a dizajnu, kde študenti architektúry a dizajnu navrhnú a postavia prenosný pavilón pre japonský čajový obrad, v ktorom sám Akio Sassa povedie čajový obrad, s pomocou navrhnutého čajového setu. Cieľom práce na túto tému je reinterpretovať na základe domáceho kultúrneho kontextu samotný čajový obrad a vytvoriť osobný set obsahujúci všetky potrebné nástroje pre japonský čajový obrad, inšpirovaný domácou kultúrou. Nástroje majú byť navrhnuté pre ľudí tak, aby im poskytli každodenné potešenie a zároveň vyjadrili ich vkus, kultúru a víziu. Nástroje potrebné na organizáciu formálneho čajového obradu (nádoba na čaj, naberačka na čaj, miska na čaj, džbán na vodu, nádoba na odpad, kotlík, naberačka, metlička, podnos na koláč, držiak na kadidlo, podstavec na pokrievku a naberačku, vedro na drevené uhlie, metla z peria, paličky do ohniska atď.) sú pomerne početné, prísne regulované a teda drahé. To je veľká prekážka pre šírenie kultúry v Európe. Naopak, pravidlá pre základné náčinie zoskupené v malej krabičke na cesty a pikniky sú dosť tolerantné. Očakáva sa, znovuobjavenie japonskej tradície vytvorením elegantných a harmonických nástrojov s materiálmi a technikami, ktoré ľahko dostupnými na Slovensku.
Metódy práce - Predpokladom úspešného riešenia témy je výskum samotného čajového obradu, jeho kultúrneho významu, ako aj kultúrneho kontextu a v rámci neho, používanie navrhovaného produktu. Zdôvodnenie využívania konkrétnych komponentov v sete, ako historicky, tak i dnes. Výskum materiálových alternatív - jestvujúcich, zástupných alebo inovatívnych. Komparácia kultúrnych hodnôt a vlastností.
Očakávaný výstup - Reinterpretácia čajového obradu v domácom kontexte a vytvorenie úžitkového produktu – setu , ideálne z materiálovej alternatívy, rešpektujúc inklúziu a udržateľnosť v dizajne.
Rozsah spracovania - demonštrácia dizajnérskeho riešenia (fyzická/digitálna - na základe riešeného zadania), poster 707 x 1000 mm (.pdf), prezentácia projektu (.ppt / .pdf).