SADOSTANICA TRNAVA
DVA SADY – DVE STANICE
Existujúce „sadostanice*“ - železničná a autobusová stanica sú v súčasnosti vďaka modernistickej necitlivosti zdrojom až sadistického utrpenia a poškodzovania mestskej štruktúry a kultúry. Úlohou študentiek/študentov bude transformovať “sadostanice*“ na „sadostanice**“ - sady, ktoré organicky, ekologicky a humánne prepoja Bernolákov sad, Park Janka Kráľa, železničnú a autobusovú stanicu v jednu „rajskú zahradu“....
______________________________________________________________________________________________________________________________
* Sadizmus (podľa fr. spisovateľa Markíz de Sade) ukrutnosť, zvrátenosť prejavujúca sa trýznením
** Sad je vo svojom pôvodnom význame špecializovaná výsadba drevín (niekedy záhrada), ktorá je primárne prispôsobená na pestovanie ovocných stromov a kríkov. Môže byť zameraná na produkciu ovocia. Sady môžu mať svoju okrasnú, estetickú a rekreačnú funkciu a môžu byť takejto formy upravené aj okrasné parky.
1.PROBLEMATIKA
Doprava v tejto časti Trnavy mesto skôr rozdeľuje, než spája. Autobusová a železničná stanica okolo seba koncentruje automobilovú a autobusovú dopravu, rozsiahle odstavné plochy, parkoviská, prevádzkové objekty industriálneho charakteru, skladiská a nevyužité hluché plochy.
Ortogonálna modernistická lávka pre chodcov pôsobí neorganicky a s okolím nevytvára funkčné ani vizuálne prepojenie. Navyše limituje a priam znehodnocuje okolité pozemky, ktoré majú značný potenciál výstavby.
Stanica mestu viac škodí ako prispieva. Výsledkom je provinčný feeling - bez identity, energie či života. Vyznačuje sa nízkou hustotou zástavby, nehostinným prostredím pre chodcov a nedostatkom zelene.
To všetko sa deje paradoxne v blízkosti Bernolákovho sadu a parku Janka Kráľa, ktoré stanica od seba trestuhodne izoluje.
Potenciál vidíme v integrácii sadov a staníc do jedného organického celku, ktorý bude atraktívny pre chodcov a cyklistov, s dôrazom na odstránenie všetkých bariér, trvalo udržateľný a plný zelene. Rátame so zachovaním budovy existujúcej stanice, s jej úpravami, s re-designom lávky, prepojením s novou autobusovou stanicou, návrhom novej električkovej trate. Lokalitu chceme zahustiť a detailnejšie preriešiť využitie dnešného parkoviska pred stanicou alebo iných priľahlých priestorov v okolí stanice. Rovnako sa otvára možnosť preskúmať možnosti umiestnenia bývania v tejto lokalite.
Práca v ateliéri bude prebiehať formou diskusie.
Od študentov očakávame záujem o problematiku a vysoké nasadenie.
V ateliéri kladieme dôraz na koncepčné myslenie.
Súčasťou práce bude aj trénovanie prezentačných zručností.
Pokúsime sa študentkám/študentom odovzdať niečo z našich vyše dvadsaťročných praktických skúseností z architektonickej praxe.
2. ZADANIE
5. ROČNÍK : URBANIZMUS sa sústredí na komplexný urbanistický návrh a integráciu novej zástavby do jestvujúcej štruktúry mesta.
4. a 6. ROČNÍK : OBJEMOVÁ a ARCHITEKTONICKÁ ŠTÚDIA vypracuje návrh v troch krokoch:
- Urbanisticko – architektonická koncepcia územia, zahŕňajúca objemovú štúdiu, dopravné riešenie, preriešenie peších lávok, návrh cyklotrás, parkových plôch a integráciu zelene, ako aj zastavovaciu štúdiu s funkčnou náplňou.
- Výber konkrétneho pozemku a definovanie funkčnej náplne navrhovanej zástavby.
- Architektonická štúdia objektu, ktorý svojím umiestnením a náplňou vytvorí pridanú hodnotu vstupnej brány do mesta.
3. FOTODOKUMENTÁCIA SÚČASNÉHO STAVU
4. PRÍKLAD : Sonnwendviertel, Vienna
ČO NÁS ČAKÁ V ZIMNOM SEMESTRI 2025?
- Počas semestra plánujeme exkurzie do Viedne, kde je tento problém už zvládnutý.
- Na začiatku semestra sa uskutoční spoločná obhliadka miesta.
- V programe je aj diskusia s odborníkmi na dopravu a na históriu Trnavy.
- Exkurzia na stavbe bytového domu.
Predmetom pozornosti nebude len vypracovanie samotného návrhu ale aj hlbšia diskusia o vašich autorských hodnotách. Každá študentka/študent si vypracuje svoj vlastný „manifest“. Pomôckou bude manifest nášho ateliéru Architekti Šebo Lichý.
Tešíme sa na spoluprácu.