Vedúci projektu: prof. Ing. arch. Jana Pohaničová, PhD.
Doba riešenia: 2024-2026
Doba postpandemická, tematické či zážitkové vzdelávanie orientované na potreby študenta si vyžadujú interaktívny a interdisciplinárny prístup. Jeho základom sa stáva erudovaný pedagóg-architekt-výskumník-historik architektúry-pamiatkar a vhodne zvolená oblasť, ako aj metódy samotného vzdelávanie. Predložený projekt na túto situáciu reaguje témou skúmania kľúčových osobností slovenskej architektúry, ktoré boli v tesnom dotyku či v súznení s tradíciou i modernou (M. M. Harminc a F. Milučký) a metódou výučby, ktorá prenáša vzdelávací proces do úzkeho kontaktu s vybranými ikonickými dielami oboch protagonistov. S pandémiou spojená individualizácia vzdelávania a prechod do virtuálneho priestoru spôsobili odklon od skutočnej reality v zmysle straty miery, vnímania priestorových dimenzií. Kľúčové časti výučby histórie nedávnej slovenskej architektúry sa preto presunú mimo priestory FAD STU, priamo do vybraných ikonických diel modernej slovenskej architektúry. Predmetom výskumu budú diela stojace na počiatku moderny a diela, ktorými u nás moderná línia architektúry 20. storočia vrcholila. Nositeľmi týchto pozitívnych impulzov boli dve kľúčové osobnosti slovenskej architektúry: Michal Milan Harminc (1869 – 1964) a Ferdinand Milučký (1929 – 2019). Spoznávanie vybraného úseku dejín architektúry a následná identifikácia pamiatkových hodnôt sa tak bude diať na základe bezprostredného kontaktu s dielami oboch protagonistov. Projekt bude založený na aplikovanom výskume súborného diela oboch architektov orientovaného na historiografiu architektúry a podporu pedagogických modelov vzdelávania.